الوطن | أخبار

القران الكريم

اهلا وسهلا بكم بمدونة منتدى طائر السماء

الخميس، 9 مايو 2013

انا اخوان هشام الجخ فيديو وكلمات


انا اخوان هشام الجخ فيديو وكلمات  






انا اخوان وكل المسلمين اخوان
فما تصنفش اسلامي علي كيفك
حقيقتي اقوي من زيفك
وصوباعي لوحدة بكفوفك
ولاتهزش قصاد خوفك
ياخوف يا جبان انا اخوان
بطيع الله فملكوته
وبدعي يزيدني من فضلة ومن قوتة
واصلي واصوم
وجاهد نفسي واصبر عالبلا واحمد وحمدي يدوم
لانة الرازق الوهاب وهة مسببب الاسباب
فلية الفضل والمنة ولية الطاعة
فماتبصش لديني نظرة طماعة
انا ديني لا هو سلعة ولا بضاعة
ولا لية سوق
 
 
لا انا بايع ولا شاري
ايماني هوة راسمالي
فاصحي وفوق
مانيش اخوان علي نهجك
فلم من الدروب همجك
كفاية شقوق
مش انته لوحك الاخوان
انا اخوان بحق الله وبالسنة وبالقران
وقت الجد انا عثمان
وقت الحرب انا حمزة
ووقت الفصل ببقي فالروق
 
 
انا اخوان علي الرحمة وعالتقوي وحب الناس
لكن عمري ماهتاخون باخونتك علي الصندوق
عينيكم فيها كل النور ومش شايفة
غباوة انك تهدد ناس ماهيش خايفة
بتهدد فمين يا حزين
دة انا الاهة اللي طلقوني
وجيعة وسارحة فالشارع
ومش ممكن هتخفوني
 
 
هتسمعني وغصب عن عنيك الجوز علي دماغك هترفعني
انا الناس اللي عاشت تحت خط الفقر
وانا الناس اللي ماتت وملتقتش القبر
فسيبك ماللي بيجاملك واللي بيهيص
وركزلي واسمع كلمتي كويس
انا الثورة اللي عملة منك الريس
انا اللي يادوب من سنتين
كنا بنتحبس صحبة
وكنا بنتجلد صحبة
 
 
بتبعد ليه وتكتب عالطريق غربة
بتمش فالطريق الصعب وحك لية
مهملنيفلو صعبة عليك الشيلة شيلني
تلاقيني معارضك اة لكني وراك
بقدف فالسفينة معاك
اكون ودنك اكون عينك
اكون جوة فدراعينك
نبني بلدنا لهوانا
مش لهواك
وخيرنا يبقي جوانا مش جواك
 
 
مش انتة تخدلي فالقرارات وانا امسح بايدي .....
ماتتلككش بالناس اللي بيعارضوك
ماتتشتش ماتتسوحش
بلدنا عايزة ريس وحش
يسمع نقدة بودانة
مايتكبرش
يكون جبار علي الظالمين
رحيم بينا ينام بينا
ويقوم بينا
يمشي يبص فالشارع علي الجعانين
ويفهم ان فالشارع شباب ثايرين
ملحقوش يبقوا كارهينك
فماتزودش نار الكرة فقلوبهم
شباب شايف فلوس بلدة مش بتخش فجيوبهم
ماتخدعناش ببقين من بتوع حسني يا مولانا
وريلنا كلام
 
 
وصدي من الغني قفانا
ماتدبحليش حمامة يتيمة علي عينها
وتفنعني انة ديك رومي
ماتلعبش انتة فالمية وتمسح ايدك المبلولة ف هدومي
ومش كل اما توعد وعد تطلع بق
وماتشدش فرامل اليد وتطلب مني انزل ازق
ولما الناس تكون ثايرة ومختلفة ماتخطبليش ف اتباعك
ولما تكون مع وزيرة ماتعبليش فـ ........
ولا تسمعني ولا اهلي ولا عشيرتي
وخيرنا يبقي لبلدنا قبل ما ابص علي جيرتي
بلدنا احواض من البركة وعمر النيل
بلد دفيانة بالقران وبالانجيل

0 التعليقات:

إرسال تعليق